Free songs
Domů / Kavárna / Domácí úkoly: Mají smysl? A kdy a kde je zpracovávat?
Domácí úkoly: Mají smysl? A kdy a kde je zpracovávat?

Domácí úkoly: Mají smysl? A kdy a kde je zpracovávat?

Mezi školáky rozhodně nepatří domácí úkoly mezi oblíbenou disciplínu. Proto se stále objevují diskuse nad tím, zda jsou úkoly vůbec nutné. Jako argument se objevuje skutečnost, zda je vůbec nutné úkoly zadávat, když část žáků je stejně nepíše nebo je potom opisuje od někoho těsně před hodinou. Také rodiče prý obvykle nemají čas věnovat se přípravě svých ratolestí do školy a vůbec, vždyť přece stačí si všechno naučit ve škole – tak zní obvyklá tvrzení odpůrců domácích úkolů.

Domácí příprava učí samostatné práci

Ovšem učitelé se na všechno dívají jinak. Upozorňují na to, že je nezbytné si probíranou látku procvičit, aby žákům přešla do krve. Ve třídě je hodně dětí, a tak se učitel přirozeně nemůže věnovat každému. Proto je nutná i domácí příprava. Ano, určitá forma domácí přípravy je nezbytná, ovšem měla by se odehrávat v rozumných mezích. Není dobré, aby dítě muselo každý den strávit domácí přípravou několik hodin a bylo přetěžováno. Ovšem určitý rozsah a forma domácích úkolů pomůže dítěti i k celkovému rozvoji. Učí se díky tomu pracovat samostatně. Vyhledává a třídí informace, zvykne si na systematickou přípravu – tyto tři věci se mu budou velice hodit na vyšších stupních škol i v zaměstnání. Navíc si dokáže vypěstovat zodpovědný přístup – pochopí, že si může hrát, ale až bude mít hotovy úkoly.

Rodiče: Pomáhat ano, vypracovat ne

Naskýtá se i otázka kdy a kde úkoly dělat? Dítě by se do nich nemělo pouštět bezprostředně poté, kdy přijde ze školy. Má nárok na určitý odpočinek. Po mnoha hodinách, kdy muselo ve škole dávat pozor a soustředit se, si potřebuje vyčistit hlavu. Proto je dobré dát mu alespoň hodinku na zotavenou. Jestliže dítě chodí do družiny, může si úkoly klidně zpracovávat tam, pokud si to rodiče přejí. Pokud jde o společnou přípravu rodičů s dětmi, ideální je, když si rodiče udělají každý den alespoň chvilku času na školní úkoly svých dětí. Měly by je navést ke správnému řešení, poradit jim, ale rozhodně nesmí zpracovávat úkoly za ně. Umetáním cestičky je samostatnosti nenaučí.

Zdroj obrázku: https://pixabay.com/cs/z%C3%A1pisn%C3%ADk-knihy-notebooky-36964/

Nahoru